~God Please Give My Grandfather A little Strongger~

terasa masa berlalu dengan begitu pantas....sedar tak sedar aku akan melangkah ke umur 22 tahunpada tahun ini....

detik masa yang berlalu menjadikan aku seorang manusia yang semakin matang dalam mengenal erti hidup...


semakin lama aku hidup, semakin aku kenal erti kehidupan,semakin takut juga aku untuk meneruskan perjalanan...

hari ini, hati aku terlalu rindukan tok dan juga tok wan...aku call fatin,sepupu aku...selain bertanyakan khabar dan juga persiapannya untuk pergi temuduga guru pendidikan khas kat UKM,aku mengambil kesempatan untuk bertanya khabar tok dan tok wan...

sepatutnya aku balik ke kampung minggu ni, melawat tok dan jugatok wan....tapi ada jamuan kelas pulak esok... lagi pun fulus tak berapa nak mengizinkan...huhuhu....=(

aku sembang dengan tok...terasa ada riak sedih pada suara tok...=(tok tengah masak nasi time tu...aku tanya tok masak lauk ape...aku lupa yang tok cuma boleh makan ikan bakar...sebab tak boleh makan benda berminyak...suara tok sedih bila bagitau aku tok cuma boleh makan ikan bakar....=(

aku sembang dengan tok wan pulak...aku pun sengal, pegi tanya tok wan tengah buat apa...sememangnya aku tau tok wan hanya boleh berbaring atas tilam saja...tok wan dah hampir setahun terlantar,sebab diserang strok...sejak itu,hidupnya berubah...daripada seorang yang selalu keluar berjalan-jalan, sembang di kedai kopi dengan kawan-kawan walaupun tok wan aku sebenarnya seorang yang kudung sebelah kakinya...sebab kemalangan beberapa tahun dulu...

kini,hidup tok wan sepi....hanya ditemani tok maklang,paklang,fatin, faiz yang sentiasa setia menemani tok wan...kadang-kadang pak jang dan mak jang balik tengok tok wan...cik dan pak cik juga selalu balik kadang-kadang....tapi keluarga aku je yang susah sikit nak balik selalu...sebab kami tinggal jauh daripada mereka...

dulu masa mula-mula tok wan sakit, hampir setiap minggu mak dan abah balik ke kampung...dari KL ke kedah... tapi, sekali balik dah habis dekat seribu...minyak,tol, makan minum kat kampung, ubat tok wan...akhirnya,mak terpaksa balik sebulan sekali...bila dapat gaji...bukan tak nak balik selalu...bukan wang menjadi ukuran...tapi aku faham,famili juga faham yang jarak memisahkan mak untuk menjaga kedua ibu bapanya....tapi mak tak pernah lupa untuk telefon ke kampung,kirim duit untuk tok dan tok wan....

mak selalu ingatkan aku untuk selalu telefon tok dan tok wan... mak selalu ingatkan aku pengorbanan tok wan dan tok pada aku...mak tak nak aku jadi cucu yang lupakan mereka....

aku merupakan cucu pertama tok dan juga tokwan...segala kasih sayang dicurahkan pada aku...aku sentiasa disayangi oleh pakcik dan juga makcik...sebab aku cucu pertama...
dulu, tok wan sentiasa tunaikan segala permintaan aku...bila aku mintak mainan,tok wan akan pergi pekan belikan untuk aku...walaupun tok wan terpaksa bertongkat pergi ke pekan...tok wan tak pernah mengeluh dia penat...

tok wan seorang yang kuat...tak pernah sekali pun aku dengar towan merungut,tak pernah sekali pun tokwan putus asa sebab dia tak ada kaki macam orang lain...

bila aku umur 2tahun, abah bawak aku tinggal di KL...tokwan tak bagi mula-mula...tapi terpaksa lepaskan aku, sebab abah lebih berhak...kerap kali towan dan tok datang ke KL...naik keretapi...bayangkan...betapa jauh tokwan kena bergerak dengan tongkat untuk datang ke KL...

bila kami balik ke kampung, tok wan akan mengeluarkan belanja yang besar semata-mata nak bagi kami makan yang sedap-sedap...bukan sikit tok wan beli,kadang-kadang tak habis makan pun....

sampailah satu masa, tok wan pergi kedai makan, sembang-sembang dengan kawan-kawan...tokwan tertidur di situ, bila bangun...tok wan menangis...

kawan tokwan datang rumah panggil tok...tok pergi kedai tu, tok tanya kenapa tokwan menagis..."aku tak boleh bangun" tok wan jawab dengan mulut yang hampir tidak boleh digerakkan...rupa-rupanya tokwan lumpuh diserang strok...

tokwan dimasukkan ke hospital...tak boleh makan,sampai doktor terpaksa masukkan tiub untuk bagi tokwan makan...akhirnya dibenarkan pulang...tapi keadaan tokwan still macamtu...terbaring diatas tilam je...makan pun orang yang suapkan...pakai pampers...macam aku kecik-kecik dulu...nak bangun pun terpaksa diangkat...mandi pun orang yang mandikan...

aku teringat pengorbanan tokwan dulu...dulu tokwan suapkan aku makan, mandikan aku..pakaikan aku lampin...sekarang, kami pulak yang buat macam tu kat tokwan...kadang-kadang aku tak boleh buat semua tu...

aku tak sanggup tengok tok wan macamtu...aku sedar yang muda pasti akan tua,yang sihat pasti akan merasa sakit...tapi aku tak sanggup tengok tokwan macamtu..aku tak kuat...
tok wan tak patut jadi macamtu....towan tak layak untuk terbaring diats tilam saja...

tokwan semakin hari semakin tua...tok juga begitu...aku tak sanggup nak melihat mereka semakin tua...aku amat sayangkan mereka...andainya diberi pilihan...biarlah aku yang pergi dulu sebelum mereka,supaya aku takkan menghadapi saat-saatuntuk melihat mereka pergi...

Tuhan...berikanlah sedikit lagi kekuatan untuk tokwan meneruskan hidup dengan gembira...Tuhan,kurangkan lah kesakitannya...kurangkanlah penderitaannya...kurniakanlah dia kegembiraan selama-lamanya didunia dan akhirat...Tuhan...berikanlah dia harapan...sebagimana harapan diberikan ketika kakinya"kau" ambil dahulu...kuatkanlah dia Ya"Allah....
berikanlah kami kesempatan untuk membahagiakannya, membalas segala pengorbanannya...

God please give my grandfather a little strongger......=(-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan